Ideal Boy ve Kilo Orani

Spora baslamadan once herkes gibi benim de ilk arastirdigim konularin basinda boyuma uygun yag orani ve kilonun ne oldugu vardi. Okumaya basladikca kafam daha da karisti, nereden baslayacagima bir turlu karar veremedim. Benim gibi bir karmasaya dusmemen ve fikir sahibi olman icin kendimden yola cikarak anlatacagim. Sayisal verileri gorup karsilastirma yapinca anlasilmasi daha kolay oluyor.
Bazal metabolik oran (Basal metabolic rate) kisiden kisiye degisen, dinlenme halinde vucudun temel gereksinimleri yerine getirmek icin ihtiyaci olan enerji miktari. Hic egzersiz yapmadan 24 saat yerinde oturman halinde bile bu enerji harcaniyor. Genelde kilo verme islemine baslamadan once bazal metabolik orandan yola cikarak bir hesaplama yapiliyor.
Merak ediyorsan kendi BMR'ini buradan hesaplayabilirsin.

Ideal boy kilo orani benim hakkinda kesin yargilara varamadigim bir konu. Spor yapmaya baslamadan once boyum 181 cm olmasina ragmen 52 kiloydum ve yag oranim %11'di. Kemiklerim fazla iri olmadigi icin sanirim, hastalikli bir sekilde zayif da durmuyordum. Ideal kilo hesaplamalarina gore 71 kilo olmam gerekiyordu ve yaklasik 20 kilo almak demek benim gibi kiloyu bel ve karnina alan biri icin kabus demekti. Arastirdikca gordum ki her kaynak ideal kilomu farkli bir sekilde belirliyordu, hala da oyle. Fazla kafa karistirmadan "Benim vucudum en iyisini bilir" diyerek spora basladim. Beslenme ve sporu duzene oturtunca vucut ideali olan kiloya inerek ya da cikarak bir sure sonra kendini sabitliyor.
Spor yaptigim ilk 5 ay fazla kilo almadim. 5 aydan sonra 56 kiloyu gectim.
Su an cok uzun zaman oldu, yaklasik 3 aydir 60 kilodayim ve yag oranim %10' a yakin. Giysi bedenim degismedi ama vucudum bariz bir sekilde degisti. 

Dusuk kilo, fit ve saglikli olmak anlamina gelmiyor. Vucuttaki yag ayni miktardaki kastan daha fazla yer kapladigi icin sisman duruyoruz. Yag oranini saglikli bir seviyeye indirip kaslarin sikilasmasini sagladigimizda vucudumuz daha iyi gorunuyor. Aslinda 'kas' yapmiyoruz. Kaslarimiz zaten o formda ve biz yag tabakasini incelterek kaslarimizin gercek haliyle gorunmesini sagliyoruz.

'Boyu 165 olan kadinlar ya da erkekler kesinlikle su kilolar arasinda olmalidir' tezini bu yuzden ancak bir yere kadar dogru buluyorum. Body calisan bir insan ideal oldugu soylenen kilosunun ustune cikar genelde.
Ayni boy ve kiloda iki kadini yanyana gorup birini 'cok fit' digerini 'sisman' olarak tanimlamak mumkun. 
Ozellikle yeni basladigin donemde birkac kiloluk farklar olmasi seni fazla sasirtmasin. 'Aaa kilo mu aldin? Insana benzemissin' ya da 'Yok yok sen kilo verdin, gozlerin cokmus' gibi moral bozucu, hele ki 'Bak 5 gun oldu hic kilo veremedin, sen zayiflayamiycaksin heralde' seklinde duydugun negatif yorumlara kulak asmamalisin. Hatta mumkunse vucudunu transformasyona soktugun donemde bu yorum sahiplerinden de uzak durmayi tercih edebilirsin. Harika bir sey yapiyorsun, beslenme duzenini ve vucudunu omur boyu gurur duyacagin bir sekle getirmek uzeresin. Kilo ve yag oranindan once senin icin neyin saglikli olduguna karar verip, basta yeme aliskanligini, sonrasinda sporla olan iliskini duzenlersen gerisi cok daha kolay olacak. 

Kilonu takinti yapmamak icin 1'er kilo yag ve kasin vucutta kapladigi yer miktarinin ne kadar farkli oldugunu aklindan cikarma. Negatif zirvalardan uzak durup hedefinden sapmadigin surece bu yaz plaja giderken hayatta pareonu yanina almazsin. Squat eseri bir popo ve plank katkilariyla yaptigin karin kaslarini gizleme ihtiyaci duymayacaksin nasilsa.

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Instagram

Pinterest

Iletisim

Ad

E-posta *

Mesaj *

Twitter